Przeciętny klient kieruje się przeróżnymi czynnikami podczas dokonywania wyborów zakupowych. Szacuje się, że aż 85% decyzji o zakupie produktu czy zamówieniu usługi zapada podświadomie. Czy w związku z tym da się stwierdzić, co konkretnie wpłynęło na jego wybór? Co przyciągnęło jego uwagę? I czy da się wpłynąć na zachowania konsumenta? Na te pytania stara się udzielić odpowiedzi neuromarketing.
Neuromarketing to względnie nowa dziedzina nauki, która polega na wykorzystaniu profesjonalnych narzędzi pomiarowych i analizie zachowań psychoemocjonalnych. Jak działa neuromarketing? W dużym skrócie bada mózg pod względem preferencji dotyczących produktów, usług, a nawet marek czy reklam. To daje miarodajne i wiarygodne wyniki, które można wykorzystać podczas podejmowania decyzji biznesowych.
Do zbadania reakcji neurologicznych stosuje się kilka zaawansowanych metod. Wśród nich można wymienić:
1) Elektroencefalografię (EEG). Polega ona na rejestrowaniu aktywności fal mózgowych podczas dostarczania różnorodnych bodźców. Czujniki wychwytują sygnały elektryczne, które pozwalają określić, jakie emocje odczuwa badana osoba np. na widok konkretnego produktu czy reklamy.
2) Biometrię. Z jej pomocą mierzy się reakcje fizjologiczne na bodźce zewnętrzne (m.in. tętno, oddech czy ruchy gałek ocznych).
3) Funkcjonalny rezonans magnetyczny (FMRI). Przypomina badanie medyczne o tej samej nazwie. Na potrzeby neuromarketingu zostało zmodyfikowane. Ma za zadanie zidentyfikować moment wzmożonej aktywności neurologicznej w odpowiedzi na dany bodziec.
4) Eye-tracking. To po prostu śledzenie ruchu oka. Dzięki niemu można dokładnie określić, co przyciąga wzrok konsumenta, a także co jest przez niego całkowicie pomijane. Metodę można zastosować w przypadku zakupów w POS oraz przeglądania witryn internetowych.
Doskonałym przykładem praktycznego zastosowania wymienionych metod jest określenie reakcji klienta na konkretny produkt. Neuromarketing może pokazać, jakie uczucia wzbudza opakowanie. Jeśli aktywność kory mózgowej wskazuje na negatywny odbiór, to dobrą decyzją biznesową będzie zaprojektowanie nowego opakowania. Możliwości jest jednak znacznie więcej i właśnie z tego powodu coraz więcej firm decyduje się na precyzyjne badania neurologiczne.
Neuromarketing ma bezpośredni wpływ na zwiększenie zysków ze sprzedaży. To efekt dostosowania oferty do realnych (a nie deklaratywnych) oczekiwań klientów. Co więcej, nie potrzeba dużej próby badawczej do tego, aby uzyskać rzetelne wyniki.
Nie mniej istotna jest możliwość przetestowania konkretnych elementów usługi czy produktów, co przekłada się na precyzję. Nierzadko jeden szczegół może zniechęcić lub zachęcić klienta do skorzystania z oferty.
Wszelkie badania powinny zostać przeprowadzone przez specjalistów. Tylko w ten sposób można mieć pewność, że proces przebiegnie zgodnie z zasadami sztuki, a wyniki otrzymane wyniki będą poprawnie zinterpretowane.
Świadczona przez MerService usługa neuromarketingu spełnia wszystkie wymagania w tym zakresie. Dysponujemy nie tylko profesjonalnymi narzędziami, ale także fachową kadrą pracowników. Dzięki ich doświadczeniu badania nie są obarczone ryzykiem błędu, co pozwala na podjęcie skutecznych działań marketingowych.
Serwis Norbertinum.com.pl to najciekawsze wydarzenia z kraju i ze świata, ciekawe artykuły z dziedziny nauki, kultury, a także rzeczowe informacje prawne i ekonomiczne. Na Norbertinum.com.pl przeczytasz o wydarzeniach sportowych, poznasz ciekawe miejsca z działu turystyka i zapoznasz się z najnowszymi osiągnięciami techniki.